شبح‌روشنفکر

روزنوشته‌های فرید ذاکری

در این صفحه می‌تونید ترجمه‌های من رو دنبال کنید.

۱) مقالات

بروشور حقوق حیوانات: رویکرد پایان بهره‌کشی

یادگار دوران ویگنیسم

دانلود سایز A4 دانلود سایز US Letter

۲) زیرنویس‌ها

فیلم‌های سینمایی
وسط صحنه

۱۲ نوجوان از جاهای مختلف به «آکادمی بالهٔ آمریکا» در نیویورک می‌آیند تا رقاص باله شوند و هر کدام با مشکلات و استرس‌های آموزش و پیشرفت در جهان رقص دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

هماهنگ با دی‌وی‌دی هماهنگ با بلوری

سریال خانوادهٔ سیمپسون
فصل ۵ – قسمت ۱۵: هومر ته فضایی

هومر به این نتیجه می رسد که خانواده و دوستانش به او احترام نمی گذارند و با رفتن به فضا سعی دارد شخصیت خود را بالا ببرد.

دانلود

فصل ۶ – قسمت ۱: بارت تاریکی

بارت متوجه میشود که ظاهرا فلندرز همسر خود را به قتل رسانده و حالا قصد کشتن دو پسر خود، تاد و راد را دارد.

دانلود

فصل ۶ – قسمت ۲: رقیب لیسا

دانش آموز جدیدی به کلاس لیسا می آید و هومر تصمیم می گیرد شکر فروش شود.

دانلود

فصل ۶ – قسمت ۱۹: عروسی لیسا

در کمپ رنسانس، لیسا به فالگیری بر می خورد که می خواهد داستان اولین عشق واقعی اش را تعریف کند.

دانلود

فصل ۷ – قسمت ۴: بارت روح خود را میفروشد

بارت روح خود را در ازای ۵ دلار به میلهاوس می فروشد و در کنار این ماجرا، مو تصمیم می گیرد رستوران خانوادگی بزند.

دانلود

فصل ۸ – قسمت ۱: خانه درختی وحشت ۷

سه داستان ترسناک و شگفت انگیز با نام های «اون چیز و من»، «تشت پیدایش» و «همشهری کنگ» در برنامه ویژه هالووین.

دانلود

فصل ۸ – قسمت ۲: تنها دو بار خونه عوض می کنی

یک شرکت تازه تأسیس برای مدیریت بخش هسته ای خود به هومر پیشنهاد کار میدهد و حالا سیمپسون ها باید به شهری دیگر بروند.

دانلود

فصل ۲۲ – قسمت ۲: کمک لیسا

لیسا برای کمک به نلسون برای کارخانه دوچرخه سواری، به او پول قرض میدهد ولی وقتی نلسون مارک زاکربرگ (مدیر فیس‌بوک) را می بیند…

دانلود

فصل ۲۲ – قسمت ۷: آن پرنده پشت پنجره چقدر جویده شده؟

در روزی بارانی کبوتری بال شکسته از پنجره به اتاق بارت پرت می شود و داستان هایی اتفاق میفتد.

دانلود

فصل ۲۲ – قسمت ۸: جنجال قبل از کریسمس

در آستانه کریسمس اعضای خانواده مشکلاتی پیدا میکنند که در قالب چهار داستان نمایش داده میشود. (با همکاری محمد و شایان)

دانلود

ویدیوهای متفرقه
مصاحبه با جولیا کامرون، فیلمساز و معلم خلاقیت

مصاحبه با نویسندهٔ کتاب پرفروش «راه هنرمند»، جولیا کامرون (فیلمساز و معلم خلاقیت) دربارهٔ ابزار «صفحات صبحگاهی» و چگونگی بهره جستن از آن برای شکوفایی خلاقیت درون

تماشا در آپارات تماشا در یوتیوب

۳) ترانه‌های انگلیسی

گروه اسمیتز
موریسی
فلورنس و ماشین
گروه ریدیوهد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
شبح‌روشنفکر

روشنفکری عالمی دارد...

لحظه‌نگار
خیلی کوتاه
نظرگاه
Bates Motel

«روانی» هیچکاک (۱۹۶۰) فیلمی بود که به‌شدت در فرهنگ عامهٔ آمریکایی نفوذ کرد. در ۵۰ سالی که از ساخت‌ش می‌گذره، هم فیلم درادامه‌اش ساختن، و هم فیلم تحت‌تأثیرش ساختن... بنابراین وقتی سریال «مُتلِ بِیتْز» (۲۰۱۳) رو گذاشتم ببینم، انتظارام کاملاً پایین بود... امّا چیزی که باهاش مواجه شدم شوکه‌ام کرد. هیچ‌کس نمی‌تونه با هیچکاک رقابت کنه، ولی تو این دوره‌زمونه بتونی یک همچین سریال خوش‌فرم و خوش‌قصه‌ای بسازی، اونم با اقتباس از «استاد»... و بتونی مخاطب امروزی رو با «تعلیق» آشنا نگه داری، خیلی حرفه...

بازی ورا فارمیگا در نقش «نورما» فوق‌العاده است؛ فردی هایمور (همون پسرکوچولویی که تو «چارلی و کارخانهٔ شکلات‌سازی» باهاش آشنا شدیم و الآن برای خودش جوونی شده...) هم انتخاب خوبی‌یه برای «نورمن»، هم بازیش خوبه... شخصیت‌های فرعی مثل «دیلن» و «اما» هم خیلی خوب درمیان و در طول تمام فصل‌ها، در کنار ۲ شخصیت اصلی جلو میان و شخصیت‌پردازی می‌شن... و بازی‌هاشون هم خوبه.

امّا سؤالی که برای خیلی‌ها ممکنه پیش بیاد اینه که این سریال چقدر به رمان یا فیلم «سایکو» نزدیکه؟ آیا باید انتظار یک اقتباس موبه‌مو از فیلم هیچکاک رو داشته باشیم یا نه؟ جواب اینه که، این سریال ۵ فصل داره. هر فصل‌اش از ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تشکیل شده. ۴ فصل اول که هیچی؛ تازه در فصل ۵مش کمی تنه به وقایع «روانی» هیچکاک زده می‌شه؛ فقط «تنه»، و خوشبختانه توی دام بازسازی موبه‌موی اثر هیچکاک نمیفته (برخلاف گاس ون سنت که این اشتباه رو مرتکب شد...)

اتفاق و این تغییراتی که در فصل ۵ میفته، تفاوت شخصیت «ماریون» سریال با فیلم هیچکاک، و شباهت‌های بعضی نماها در عین تفاوت‌های اساسی‌یی که دارن... همه و همه می‌تونست در «اجرا» یک فاجعهٔ به‌تمام‌معنا ازآب‌دربیاد... ولی اتفاق جالب اینه که تمام این شباهت‌ها و تفاوت‌ها اصلاً در اجرا بد درنیومدن... و جالب اینجاست که سریال، به شخصیت‌هایی که خودش ساخته بیشتر پای‌بنده، تا شخصیت‌هایی که ممکنه مخاطبا با «روانی» یک تصور دیگری ازشون داشته بوده باشن... چون ۴ فصل با این شخصیت‌های خاص ما جلو اومدیم... مادر اینجا خیلی با مادر «روانی» فرق داره... نورمن فرق اساسی داره (از سن‌اش بگیرید تا کل وجوه شخصیتی‌اش)... و قصه در اواخر دههٔ ۵۰ اتفاق نمیفته، بلکه مالِ امروزه... پس همهٔ اینا، اگر نمی‌انجامید به تغییرات اساسی نسبت به «سایکو» جای تعجب داشت...

ولی یک چیز دیگه هم جای تعجب می‌داشت؛ شاید بیشتر جای اعتراض. چه‌چیزی؟ اگر تمام این تغییرات، در بافت این روایت امروزی از دنیای «نورمن» و مادرش، چفت نمی‌شد... و به‌نظر رابطهٔ نورمن با مادرش لوس و غیرقابل‌باور می‌رسید... ولی این اتفاق نمیفته... و فیلمنامه و بازی‌ها و فرم تصویری کار همه و همه موفق می‌شن ما رو با این ماجرا همراه کنن و حس‌های ما رو به‌درستی به جنب و جوش دربیارن... این دستآورد بزرگی‌یه...

...
درهٔ من چه سرسبز بود!
جان فورد

یک فیلم بهشتی. جهان فیلم انگار درست در نقطهٔ وسط اسطوره و واقعیت قرار گرفته. آدم‌های فیلم رو که می‌بینیم، در سادگی ولزی‌شون، خداخدا می‌کنیم اگه مردیم تو یه همچین بهشتی سردربیاریم. مادر؛ پدر؛ پسرا؛ دختر؛ کشیش؛ اون دو تا مربی بوکس؛ کارگرا؛ همه و همه. همه‌شون از پس شدیداً خاص و منحصربه‌فردبودن‌شون تبدیل می‌شن به اسطوره. بخصوص مادر و پدر فیلم فوق‌العاده‌ان. حتی عروس خانواده هم خوبه. همه‌چی اندازه. همهٔ کارکترا به‌جا و خوب‌پرداخت‌شده. واقعاً یک شاهکار تمام‌عیاره این فیلم. و عجب عقاید درست‌حسابی و مدرنی درمورد خدا و دین در فیلم موجوده. و عجب در عین احترام به سنت، سمت‌وسوش به جلورفتن‌ـه. و عجب پدر و مادر مسئله‌حل‌کن و کارراه‌اندازی... با همهٔ شوخی‌ها و سربه‌سرگذاشتناشون... این یعنی شخصیت‌پردازی؛ این یعنی آدم‌درست‌کردن تو مدیوم سینما که واقعا نظیرشو شاید فقط تو فیلمای دیگهٔ خود فورد بشه پیدا کرد.

...